Uranium Steamship Company

landverhuizershotel Brede Hilledijk

Vanaf 1910 voerde de Uranium Steamship Company diensten uit tussen de Verenigde Staten / Canada en Rotterdam. De aanlegplaats is aan de Maashaven, het Nederlandse kantoor is gevestigd op Boompjes 76a; het hoofdkantoor van het bedrijf staat in New York.
Aan de Maashaven werd aan de Brede Hilledijk een groot landverhuizershotel gebouwd dat klaar was in 1913. Hier konden 1600 personen verblijven. Dit tot opluchting van de gezondheidsdienst in Rotterdam die moeite had met de vele kleine en onhygiënische logementen verspreid in de stad.
Vooral door de arme emigranten werd gekozen voor de Uranium Steamship Company als vervoersmaatschappij omdat ze veel goedkoper was dan de Holland America Lijn. Hoe dit bedrijf tegen zulke lage tarieven kon werken is altijd onduidelijk gebleven, vermoed wordt dat filantropen van Joodse afkomst in de Verenigde Staten en Canada geld in het bedrijf pompten.
Het bedrijf voer met een aantal schepen, die men deels ook charterde van andere maatschappijen. De Volturno, Campanello, Uranium en Principello onderhielden een lijndienst op New York en Halifax. De schepen vertrokken vanaf de Maashaven, aan dezelfde kade waar voorheen de Northwest Transport Line gebruik van maakte. Het bedrijf was succesvol en vervoerde in 1910 al 28000 mensen.

Bataviaasch Nieuwsblad, 23 september 1927

De 1e Wereldoorlog gooide roet in het eten. De Uranium Steamship Company was volledig afhankelijk van emigranten en deze konden niet meer door Europa reizen, en de maatschappij kreeg geen toestemming om door wateren te varen van de landen in oorlog. Na juni 1914, de start van de oorlog, was het snel gedaan met het bedrijf. Het hotel bleef in 1927 geveild, tot eind 1928 bleef het staan, waarna het deels gesloopt werd, de rest werd 10 jaar later afgebroken.

Volturno 1913
De overtocht ging niet altijd goed. Voorbeeld daarvan zijn de gebeurtenissen met de Volturno, die op 2 oktober 1913 de Maashaven verliet. Het schip kon 1024 mensen vervoeren, 24 in de 1e klas, 1000 in de 3e klas. Het schip werd gebouwd in 1906 en was voor deze reis gecharterd door de Uranium Steamship Company. Het schip was niet volledig vol. Aan boord waren (veelal Joodse) emigranten uit Hongarije, Oostenrijk, Galicië en Rusland, die voor hun vertrek in loodsen bij het hotel van de Uranium Steamship Company verbleven.
Op 9 oktober brak aan boord brand uit, terwijl het schip midden op de Atlantische Oceaan voer. De brand begint aan de voorzijde van het schip, wordt gevolgd door een explosie die 80 / 90 slachtoffers eist. De brand was niet te blussen. Op dat moment zond men het SOS uit.

Maashaven bij Katendrecht – de vertrekkade

Het schip had 19 reddingsboten en zes houten vlotten aan boord, maar het schip bevond zich in een zware storm en de reddingsboten werden vermorzeld wanneer ze neergelaten werden. Dit veroorzaakte onder de opvarenden nog meer paniek. De reddingsboten stuk en de brand die niet te blussen was en het dek dat inmiddels zo heet werd dat de zolen van de schoenen eraan vastplakten.
Gelukkig waren er schepen in de buurt en deze kwamen de overlevenden redden. Met de Grosser Kurfürst gingen 105 mensen naar New York, met de Czar 102 mensen naar Rotterdam, met de Kroonland 90 mensen naar New York, met de Devonian 59 naar Liverpool, de Seydlitz redde 59 mensen, La Tourraine bracht ca. 42 mensen naar Le Havre, de Minneapolis bracht 30 mensen naar Tilbury (UK), de Narrangansett 29 personen naar Gravesend, de Rappahannock redde 19 mensen, de Carmania 11 en in totaal werden er ca. 533 mensen gered, circa 131 personen kwamen om. Naast degene die door de explosie omkwamen waren er ook heel wat mensen die door de vermorzelde reddingsboten in de oceaan terecht kwamen en verdronken. Op 18 oktober werd het wrak van de Volturno tot zinken gebracht.

 

bron:
internet,
searlecanada.org.
Toen zij uit Rotterdam vertrokken (Zwolle 1990).
NY Times 14 oktober 1913.
“NEDERLAND. Een Landverhuizershotel Geveild.”. “Bataviaasch nieuwsblad”. Batavia, 23-09-1927. Geraadpleegd op Delpher op 25-12-2017, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011071782:mpeg21:a0113

illustraties:
Maashaven © joodserfgoedrotterdam.nl

gepubliceerd:
27 februari 2016

laatst bijgewerkt:
15 november 2022