In 1922 kondigde Philip Soesman (1874 – 1947), de broer van Samuel Soesman, aan dat in Rotterdam aan de Kruiskade 60 – 68 het theater Soesman zou gaan verrijzen. Het bouwen van het theater ging niet zonder slag of stoot. Juist in die periode, in mei en juni 1922, waren er arbeidsconflicten en de arbeiders legden het werk, onder andere diegenen die bij aannemer Voormolen werkten, neer.
Op vrijdag 15 december 1922 was het zover, het theater kon geopend worden en deed dat met een openingsvoorstelling. De feestrede op deze voorstelling werd uitgesproken door de revueartiest Henri ter Hall en een dag later verscheen in ‘Voorwaarts’ een sociaal-democratisch dagblad, een verslag van de opening:
HET THEATER SOESMAN. Na het Pompenburgtheater, opende gisteravond het „Theater Soesman” op de Kruiskade de deuren. Het getuigt van durf en goed vertrouwen om in dezen tijd een dergelijke inrichting van amusement te openen. De tegerwoordige directeur, de heer Ph. Soesman werd echter gedwongen om dit nieuwe theater te bouwen. De exploitatie van het Casino, waar hij ongeveer 12 jaren zijn scepter zwaaide, werd den heer Soesman aan het einde van 1921 verder onmogelijk gemaakt In het begin van dit jaar werd het bekende gebouw „Diligentia”, dat ernstig in verval was geraakt, aangekocht, alsmede een klein hofje, nadat aan de bewoners betere woningen waren verstrekt Aan den heer L. C. van der Vlugt, architect alhier werd de opdracht gegeven een modern theater te bouwen. De aannemers gebr. H. en P. Voormolen hadden geen gemakkelijke taak want na slooping van het oude gebouw moest terzelfder plaatse het nieuwe theater verrijzen. De moeilijkheden waren vele, doch de aannemers wisten die te overwinnen. En zoo verrees na ongeveer 10 maanden (1 Februari werd begonnen) in het centrum van onze stad een naar de eischen des tijds ingericht theater. Het terrein beslaat een oppervlakte van 13 x 105 M. Het gebouw heeft een front in tegels uitgevoerd. De entree is ruim en gemakkelijk. Ter weerszijde bevinden zich de cassa’s. Vervolgens betreedt men een ruime hal, waarin naast de garderobes, ook een buffet is aangebracht. Gedurende de pauze doet deze hal als foyer dienst Een koepeldak van glas in lood vormt een schitterend plafond. Moderne wandbeschilderingen verhoogen het effect Het was een goede gedachte van de directie en den architect om den sierkunstenaar Jaap Gidding de vrije hand te laten. Deze wist in zijn ateliers mooie glas-inlood-ontwerpen te maken en die ten uitvoer te brengen, terwijl hij eveneens met vrij schelle kleuren een modern en toch fraai geheel wist te vormen. Het paars, blauw, rood, enz. in do grillige figuren, die Gidding schilderde, accentueeren een en ander heel goed. Verschillende trappen voeren naar de balcons en de hooger gelegen foyers. Men heeft boven een aardig gezicht over de zaal en de diverse zitjes. Het bovensta balcon, waarvoor een bijzondere betonconstructie moest worden gemaakt om pilaren te vermijden, heeft twee toegangen direct van buiten. Van alle plaatsen kan men goed op het tooneel zien.De eigenlijke zaal is wat lang. In het nieuwe theater bevinden zich 1300 zitplaatsen. Bijzondere vermelding verdienen de verwarming en ventilatie. De Technische Installatie Mij. „Stoom” te Amsterdam zorgde voor. een heete luchtverwarming door het geheele gebouw. Voor de mechanische ventilatie worden geen radiators meer gebruikt, doch bezigt men kanalen die frissche lucht invoeren en de rook wegdrijven. lets nieuws is ook de plaats voor het orkest. Deze bevindt zich voor het tooneel, doch kan bij speciale muzieknummers als lift gtbruikt worden. Electorisch wordt het orkest dan omhoog gebracht ter hoogte van de balustrade. Voor de stoffeering zorgde de firma Been, terwijl de geheele electrische installatie geleverd werd door de firma A. de Hoop. De lampen werden uitgevoerd naar ontwerpen van den architect, de heer van der Vlugt, door de firma Liefkes en van der Gaag te s-Gravenhage. Voor de constructie van de betonbouw, noodig voor de baleons. zorgde ir. J. G. Wiebenga. Ten slotte willen wij nog vermelden de zeer moderne tooneelinrichting. Een lichtinstallatie werd ingericht, die aan alle eischen voldoet De aankleeding is zeer modern. Voor de artisten zijn eenige eenvoudige kleedkamers beschikbaar. Dit nieuwe theater is gezellig en ruim en heeft zender overdadige weelde, een prettig aanzien. Des avonds werd het theater geopend met eau feestvoorstelling. Vér na S uur hield de heer Henri ter Hall zgn openingsrede, waarbij hij vriendelijke woorden richtte tot de directie. De heer Soesman dankte en deelde mede, waarom hij het theater naar zijn broer had genoemd. Een schitterend variété-programina werd daarna afgewerkt. Een programma, zóó rijk a;;n verscheidenheid, als alleen de heer Soesman kan samenstellen. Toch moet ons een enkele opmerking van het hart. Bij een der nummers werkte een klein ventje mee, dat langdurige en moeilijke toeren verrichtte. Zou de directie deze kinder-exploitatie bij een volgend programma niet kunnen weren? Het was na middernacht, toen de bezoekers huiswaarts koerden. Een schat van bloemen vulde de entree. Een foto van Theater Soesman is hier te zien.
Henri ter Hall, al eerder genoemd, werd een van de vast bespelers van dit theater. Al vanaf de opening adverteerde men veelvuldig in de Rotterdamse pers. Toch kon dat, en een programmering waarbij niet de indruk bestaat dat het theater ooit leeg stond, niet voorkomen dat in augustus 1924, dus na anderhalf jaar, het faillissement van Soesman werd uitgesproken. Na dit faillissement stond het theater niet lees en werden er nog voorstellingen georganiseerd. In oktober 1924 werd het theater echter verbouwd tot Bioscoop Scala, en op 1 november 1924 opende deze bioscoop haar deuren.
bron: “De patroons in de knel!”. “Voorwaarts : sociaal-democratisch dagblad”. Rotterdam, 13-06-1922. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010210411:mpeg21:a0113 “Advertentie”. “Voorwaarts : sociaal-democratisch dagblad”. Rotterdam, 01-10-1923. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010210799:mpeg21:a0011 “Advertentie raambiljetten”. “Rotterdamsch nieuwsblad”. Rotterdam, 04-12-1922. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010494523:mpeg21:a0034 “Advertentie opening”. “Nieuwe Rotterdamsche Courant”. Rotterdam, 11-12-1922. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010026345:mpeg21:a0112 “Advertentie feestrede”. “Nieuwe Rotterdamsche Courant”. Rotterdam, 14-12-1922. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010026351:mpeg21:a0064 “HET THEATER SOESMAN.”. “Voorwaarts : sociaal-democratisch dagblad”. Rotterdam, 16-12-1922. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010210712:mpeg21:a0128 “Faillissementen in het Arrondissement Rotterdam.”. “Rotterdamsch nieuwsblad”. Rotterdam, 07-08-1924. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010495117:mpeg21:a0197 “Stadsnieuws.”. “Rotterdamsch nieuwsblad”. Rotterdam, 21-10-1924. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010495181:mpeg21:a0187
illustratie: “Advertentie”. “Voorwaarts : sociaal-democratisch dagblad”. Rotterdam, 01-10-1923. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010210799:mpeg21:a0011 “Advertentie opening”. “Nieuwe Rotterdamsche Courant”. Rotterdam, 11-12-1922. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010026345:mpeg21:a0112 “Faillissementen in het Arrondissement Rotterdam.”. “Rotterdamsch nieuwsblad”. Rotterdam, 07-08-1924. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010495117:mpeg21:a0197 “Stadsnieuws.”. “Rotterdamsch nieuwsblad”. Rotterdam, 21-10-1924. Geraadpleegd op Delpher op 09-02-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010495181:mpeg21:a0187